FM-certificering en windlastberekening
De drie veelvoorkomende FM-concepten
FM Approvals is een wereldwijd keurmerk van de industriële verzekeringsmaatschappij FM Global. Het staat garant voor de kwaliteit en (brand)veiligheid van producten en constructies die in diverse bouwprojecten worden toegepast. Wereldwijd worden deze certificeringen door vooraanstaande bedrijven in de dak- en gevelbouw erkend.
FM Approved producten en assemblages ondergaan strenge testen op het gebied van o.a. veiligheid, brand en windbelasting. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen FM Global deze goedkeuring vereist, maar steeds vaker ook lokale verzekeringsmaatschappijen. Om de FM-certificering en het bijbehorende keurmerk te verkrijgen, worden er tests uitgevoerd in Boston, VS. Deze tests worden afgenomen in de faciliteiten van FM Approvals volgens de FM-4470 richtlijnen.
Er bestaan veel misverstanden over de aanpak van FM-projecten in Europa. Daarom verduidelijken we de drie meest voorkomende FM-concepten in dit document.
Er bestaan veel misverstanden over de aanpak van FM-projecten in Europa.
Schematisch overzicht
Full FM Approved Assembly |
FM (Accepted) |
FM Approved Products |
|
| Je project is FM Approved: | ✔ | ✘ | ✘ |
| Je project voldoet aan de FM standaard: | ✔ | ✔ | ✘ |
| Je gebruikt FM Approved producten: | ✔ | Afhankelijk van de situatie | ✔ |
Full FM Approved Assembly
Dit is de aanpak voor FM Global goedgekeurde windlastberekeningen. Hierbij verwijzen we naar een goedgekeurd FM Assembly volgens een FM Assemblynummer. Alle producten, inclusief het stalen dek, moeten voldoen aan de omschrijving in de samenstelling, welke te vinden is in RoofNav. Dit is in Europa minder gebruikelijk, aangezien de meeste assemblies getest worden op Amerikaanse stalen dekken.
De berekening is gebaseerd op FM Datasheet 1-28. Uitgangspunt zijn de behaalde classificaties volgens testrichtlijn FM-4470 in Boston, VS. Rekenwaarden volgens Europese tests (EN-16002) worden niet geaccepteerd.
De totale veiligheidsfactor moet minstens 2,0 zijn, bestaande uit: |
| Veiligheidsfactor aan de componentzijde Ym=1,5 |
| Veiligheidsfactor aan de belastingzijde Yq=1,34 |
| Minimale totale veiligheid: 1,5x1,34=2,00 |
Isolatiebevestiger:
Voor een isolatiebevestiger verwijst paragraaf 3.3 van FM-4470 naar de productdatabladen van de leveranciers. Daarom zijn er geen aparte tests vereist voor isolatiebevestigers. Het aantal isolatiebevestigers per isolatieplaat als voorbevestiging is gedefinieerd FM-datasheet 1-29.
FM (Accepted)
Dit is de aanpak voor door FM Global goedgekeurde windlastberekeningen. Hierbij verwijzen we naar een goedgekeurd FM Assembly volgens een FM Assemblynummer, waarbij één of meer producten niet voldoen aan de omschrijving in de samenstelling, zoals is opgenomen in RoofNav.
Deze aanpak moet goedgekeurd worden door een FM Global projectingenieur. Deze methode is heel gebruikelijk in Europa.
De berekening is gebaseerd op FM Datasheet 1-28, sectie 2.8 “Gebruik van de Eurocode”. Het uitgangspunt zijn de behaalde classificaties volgens testrichtlijn FM-4470. Rekenwaarden volgens de Europese testnorm (EN-16002) worden niet geaccepteerd.
Deze methode voor windlastberekening vereist goedkeuring van de FM-ingenieur voor het specifieke project!
De totale veiligheidsfactor moet minstens 2,0 zijn, bestaande uit: |
| Veiligheidsfactor aan de samenstellingszijde Ym=1,5 |
| Veiligheidsfactor aan de belastingzijde Yq=1,34 |
| Minimale totale veiligheid: 1,5x1,34=2,0 |
FM Approved Products
In dit geval zijn alleen de producten FM Approved en opgenomen in RoofNav. Er is geen FM Assemblynummer dat verwijst naar deze specifieke dakopbouw. De berekening wordt gemaakt volgens Europese normen (EN 1991-1-4 & CEN/TS-17659) met de bijbehorende nationale bijlage. Rekenwaarden zijn gebaseerd op Europese tests (EN-16002).
De totale veiligheidsfactor voldoet aan Europese normen (Eurocode): |
| Veiligheidsfactor aan de componentzijde Ym=1,5 |
| Veiligheidsfactor aan de belastingzijde Yq=1,27 (afhankelijk van het land, bijvoorbeeld Nederland, EN-1990 norm stelt Yq=1,5) |
| Minimale totale veiligheid: 1,5x1,27=1,90 (afhankelijk van het land) |